indrukwekkende recensie uit Buenos Aires

TANGO EN NOG MEER IN EEN EVENWICHTIGE MIX VAN TECHNIEK, TALENT EN CULTUREN
Wanneer je een CD in handen hebt die ‘Hotel Victoria’ heet (de titel van een klassieke tango), waarop zich een Nederlander presenteert, Carel Kraayenhof, die bandoneon speelt, en een Argentijn, Juan Pablo Dobal, die piano speelt, is het moeilijk om je de doos vol verassingen voor te stellen die dit disco grafische werk blijkt te zijn, waarvan de inhoud naast enkele klassieke tango’s en walsen uit het tangorepertoire een aaneenschakeling bevat van originele composities en op de Argentijnse folklore geïnspireerde thema’s van zeer hoge interpretatieve kwaliteit.
Terwijl Carel Kraayenhof een gerenommeerde en uitstekende bandoneonist is, wiens identiteit in de Tango ligt, een genre waarmee hij al jarenlang door de wereld trekt met zijn Sexteto Canyengue, met zijn Ensemble en als solist, creëert de verbinding met de veelzijdige en voortreffelijke pianist Juan Pablo Dobal een expressievoertuig dat beide talenten versterkt.
Hotel Victoria is een portret van beelden en tijdperken, met geluiden die perfect zijn uitgekozen om deze geografische schilderijen of tijdsbeelden van de tango- en volksmuziek over te brengen, die in extreme mate verfijnd is door zijn intellectuele proces en vervolgens vertolkt in een onverklaarbare samenvloeiing van techniek en talent.
Over de hele lengte van het disco grafisch werk met zijn zestien thema’s kan je genieten van klassieke tango’s als “Adiós Nonino” in een solo van Carel Kraayenhof, “Hotel Victoria” van Feliciano Latasa of een creoolse wals van Julio César Sanders “Luna de arrabal”. Maar deze structuur van de tango en haar traditie kan amper de ruggengraat zijn van een reis door de thema’s van de Argentijnse folklore zoals de vidala chayera “Vamos a chayar” van Atuto Mercau Soria (een grote culturele reddingsoperatie), de chacarera’s “La equívoca” van Ariel Ramirez en “La carbonera” van de gebroeders Avalos, en een genereus geschenk in de vorm van eigen composities van Kraayenhof en Dobal, die geïnspireerd zijn door deze genres, die de Argentijnse muzikale landkaart illustreren, maar ook stukjes geschiedenis en de multiculturele eigenheid van Argentinië, maar ook van daarbuiten.
Ook gaat onze aandacht uit naar de arrangementen, waarmee deze twee grote musici optimaal gebruikmaken van piano en bandoneon, zich baserend op hun ruime kennis van de muziek die ze spelen en op het scala van mogelijkheden die deze instrumenten bieden.
De Nederlander Kraayenhof durft het aan om op meesterlijke wijze door te dringen in een cultuur van een plek op de wereld waarvan hij gepassioneerd blijkt te zijn, met als uitgangspunt de bandoneon en de Tango, duikend in andere genres, die tevoorschijn komen op je reis die je voert vanuit de oude achterbuurten van Buenos Aires over het Zuid-Amerikaanse continent. De inspiratie van de Argentijn Dobal en zijn kennis van de muziek van zijn land, en daarnaast van de klassieke muziek en de jazz, herscheppen in een ander jasje maar met hetzelfde gevoel de klank (geluidsuitdrukking) van zijn volk.
“Hotel Victoria” is een werk om van te genieten, om te leren kennen, een rijk initiatief, met de piano en bandoneon als protagonisten en een instrumentale klank van grote technische en interpretatieve kwaliteit.

Hotel Victoria
Oorspronkelijke tekst:
TANGO Y MÁS EN UNA FUSIÓN EQUILIBRADA DE TALENTO, TÉCNICA Y CULTURAS

27 FEBRERO, 2016 PABLO REGO DEJAR UN COMENTARIO
Hotel Victoria – Kraayenhof DobalCuando se tiene entre las manos un disco llamado “Hotel Victoria” (nombre de tango clásico) en el que un holandés, Carel Kraayenhof, se presenta tocando el bandoneón, y un argentino, Juan Pablo Dobal, aparece tocando el piano, difícilmente pueda ser imaginada la caja de sorpresas que resulta esta obra discográfica que, además de un par de tangos y valses clásicos de la música rioplatense, su contenido es un rosario de temas e inspiraciones folclóricos originales de altísima calidad interpretativa.

Si bien Carel Kraayenhof es un reconocido y destacado bandoneonista identificado con el Tango, género con el cual viene tocando clásicos desde hace años por el mundo con su Sexteto Canyengue, con su Ensamble y como solista, la reunión con Juan Pablo Dobal, un pianista de sólida formación, versátil y exquisito (radicado en Holanda e integrante también el Sexteto), crea un vehículo de expresión que potencia ambos talentos.

“Hotel victoria” va retratando imágenes y épocas, con sonidos perfectamente elegidos para transmitir esas pinturas geográficas o temporales de la música de origen popular y folclórica, llevada al extremo del refinamiento por su proceso intelectual y luego interpretada desde un flujo inexplicable de técnica y talento.

A lo largo del trabajo discográfico de dieciséis temas se pueden apreciar tangos clásicos como “Adiós Nonino” de Piazzolla en un solo de Carel Kraayenhof, “Hotel Victoria” de Feliciano Latasa o el Vals criollo de Julio César Sanders “Luna de Arrabal”. Pero esta estructura tanguera y arrabalera es apenas la columna vertebral de un recorrido por temas del Folclore argentino como la vidala chayera “Vamos a chayar” de Atuto Mercau Soria (gran rescate cultural), las chacareras “La equívoca” de Ariel Ramírez y “La carbonera” de los hermanos Ávalos, y una generosa entrega de composiciones propias de Kraayenhof y Dobal con inspiraciones en éstos géneros que dibujan el mapa musical de Argentina, pero también pedacitos de historia y la idiosincrasia multicultural fronteras adentro y afuera.

Cabe destacar los arreglos, a través de los cuales estos dos grandes músicos le sacan todo el jugo al piano y al bandoneón desde el respaldo propio de conocer ampliamente la música que tocan y todo el abanico de posibilidades que ofrecen los instrumentos.

El holandés Kraayenhof se aventura en profundizar con maestría en la cultura de un lugar del mundo del que se manifiesta apasionado, desde el bandoneón y el Tango, buceando en otros géneros que aparecen viajando hacia los antiguos arrabales de la ciudad y terminando en la extensa geografía sudamericana. La inspiración del argentino Dobal y su conocimiento de la música de raíz de su país, además del Clásico y el Jazz, recrean con otro aire, pero con el mismo sentimiento, la expresión sonora de su pueblo.

“Hotel Victoria” es un trabajo para disfrutar, para conocer, una propuesta amplia y rica, con el piano y el bandoneón como instrumentos destacados y un sonido instrumental de gran calidad técnica e interpretativa.

Pablo Rego

www.musicasdelmundo.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord