Biografie Carel Kraayenhof

This post is also available in: Engels

Wat is volmaakt geluk?
Een ontroerende film kijken met Thirza terwijl onze katten Blokje, Beer en Witneus
op en om ons heen liggen gedrapeerd

Wat is je grootste angst?
Slecht voorbereid een podium opgaan – mijn bandoneon verliezen

Met welke historische figuur vereenzelvig je je het meest?
Nelson Mandela, Michael Collins

Welke karaktertrek vind je het meest irritant bij jezelf?
Onzekerheid

Welke karaktertrek vind je het meest irritant bij anderen?
Arrogantie – oneerlijkheid

Welke verleiding kan je niet weerstaan?
Italiaans ijs – Guinness – mate

Wat is je favoriete reis?
Ierland – Argentinië

Met welk deel van je uiterlijk ben je het minst tevreden?
Neus

Welke levende persoon veracht je?
Assad

Waarvan heb je het meeste spijt?
Dat ik niet op mijn achtste een bandoneon in handen kreeg

Wanneer en waar was je het gelukkigst?
Met Thirza bij Osvaldo en Lydia Pugliese in Buenos Aires

Wat is je huidige gemoedstoestand?
Rustig

Je mag één ding aan jezelf veranderen. Wat zou dat zijn?
Dat ik zou kunnen acteren

Wat is je grootste prestatie?
Als Nederlander het wiel opnieuw uitvinden van de tango en de bando

Wat is je dierbaarste bezit?
Mijn gezin (Ze zijn niet echt van mij maar ik mag met ze samenleven)

Wat is het dieptepunt van ellende?
Conflicten, ruzies, verlaten worden, eenzaamheid

Waar zou je willen wonen?
Aan een meer met een zeilboot

Wat is je meest typerende eigenschap?
Nooit opgeven (no te rindas)

Welke eigenschap waardeer je het meest in een man?
Zekerheid, mildheid en humor

Welke eigenschap waardeer je het meest in een vrouw?
Enthousiasme, humor en betrokkenheid

Wie zijn je favoriete auteurs?
Op dit moment Petra Possel en Leoni Jansen

Wie zijn je favoriete componisten?
Dimitri Shostakovich, Leonard Bernstein, Piazzolla, Pugliese, Randy Newman

Wie zijn je helden?
Mandela, Collins, Tula, Pugliese, verzetsmensen overal ter wereld

Wat is je motto?
Wees lief voor elkaar – hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Carel Kraayenhof (1958)

CarelCarel, bandoneonist, componist en arrangeur, is de meest fascinerende en veelzijdige bandoneonspeler van deze tijd. Uniek in zijn speelstijl door de grote kennis van de Argentijnse tango, beroert hij wereldwijd elk publiek met zijn betoverende en integere spel. Door zijn samenwerking met Astor Piazzolla (†1992) in 1987 tijdens de Broadwayshow ‘Tango Apasionado’ en zijn jarenlange persoonlijke band met de geliefde tangomaestro Osvaldo Pugliese (†1995) ontwikkelde hij zich tot één van de meest geliefde bandoneonisten van dit moment. Een van zijn hoogtepunten was op 2-2-2002, toen hij tijdens het huwelijk van Z.K.H. Prins Willem-Alexander en H.K.H. Prinses Máxima (de huidige Koning en Koningin van Nederland) op hartstochtelijke wijze het gevoelige ‘Adiós Nonino’ van Astor Piazzolla ten gehore bracht. Naast zijn werk de afgelopen 25 jaar met zijn Sexteto Canyengue, zijn duo (sinds 2011) met pianist Juan Pablo Dobal en zijn Kraayenhof Tango Ensemble (oprichting september 2011) werkte hij ook met grootheden uit de klassieke muziek zoals: Ennio Morricone, Yo-Yo-Ma, de violisten Janine Jansen en Joshua Bell en de celliste Quirine Viersen. Hij is een internationaal graag geziene bandoneonsolist bij de verschillende symfonieorkesten zoals o.a.: het London Symphony Orchestra, Berliner Symphoniker, Orchestre National de Lyon,Tonkünstler Orchestra (Wenen), Hong Kong Philharmonic Orchestra, Cincinnati Symphony Orchestra, Sidney Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, met STING, e.v.a.
Dat Carel zichzelf niet beperkt tot één muziekstijl bewijst zijn samenwerking met de zangers Dulce Pontes en Sting.

In Nederland nam hij nummers op met o.a. André Hazes (Bloed, zweet en tranen), Blᴓf (Barcelona, Bougainville, Geen Tango), Trijntje Oosterhuis (Nu dat jij er bent), Dana Winner (Afscheid van een Vriend), Caro Emerald (Tangled Up), JURK (Hakken), 3J’s (Dromen en Dwazen), Guus Meeuwis en trad hij op met Marco Borsato.

Carel ontving veel onderscheidingen, waaronder in 2003 de Edison Publieksprijs voor zijn CD ‘Tango Royal’, in 2005 ontving hij van de Argentijnse regering een hoge onderscheiding voor zijn onuitputtelijke inzet voor de Argentijnse tango wereldwijd en op 9 juli 2012 werd hij namens voormalig koningin Beatrix benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau.

Complete biografie

Carel Kraayenhof

Acht jaar was Carel Kraayenhof toen hij voor het eerst een blik in een pianoboek wierp. Pas acht jaar oud, maar al dromend van de dag dat hij mensen zou kunnen ontroeren en inspireren met zijn eigen muziek, net zoals hij zelf iedere keer weer diep geraakt werd door de emoties die muziek in hem los konden maken. Voor Carel was muziek, zo jong als hij was, toen al een belangrijk middel om te communiceren en dat is in de loop der jaren alleen maar toegenomen. Om hem aan te moedigen kochten zijn ouders voor vijfhonderd gulden een oude piano, waar Carel gretig op oefende. Zijn eerste pianoboek werkte hij zelf door, daarna ging hij op les. Carel zegt zelf dat hij zeker geen natuurtalent was, maar hij was buitengewoon gedreven en gemotiveerd, en door veel te spelen kreeg hij ook steeds meer de behendigheid die nodig is om te komen waar hij nu is. Het belangrijkste ingrediënt was echter volop aanwezig: Carel had in de muziek zijn grootste passie gevonden.

Midden jaren zeventig raakte Carel onder invloed van zijn broer Jaap in de ban van Ierse, Schotse en Engelse folkmuziek en leerde hij trekharmonica en Engelse concertina spelen; het was in die periode dat hij met zijn broer begon op te treden op feesten en festivals, op straat en in theaters.
In het begin van de jaren tachtig kwam Carel voor het eerst in aanraking met de bandoneon. Hij ontdekte een LP met uitsluitend solostukken voor dit ontroerende instrument. De klanken ervan troffen hem als een bliksemschicht. Hij was diep onder de indruk van het grote aantal klankkleuren dat dat hij op deze LP hoorde, wetende dat het hier om slechts één instrument ging. Zonder enige twijfel wist Carel op dat specifieke moment dat hij als bandoneonist verder wilde. Ontelbare uren luisterde hij naar Argentijnse tangomuziek, schreef de noten uit, speelde die op zijn bandoneon en oefende hij dag in dag uit om alle knopjes, klanken en mogelijkheden van zijn geliefde instrument te leren beheersen en begrijpen.

Carel omarmde de Argentijnse tango en dat bleef niet onopgemerkt onder de groten der componisten. Het was de grote maestro Astor Piazzolla die Kraayenhof persoonlijk uitnodigde om voor hem te komen spelen op Broadway in de tango musical ‘Tango Apasionado’ (1987). Hoewel Carel op dat moment in zijn eerste tango-ensemble ‘Tango Cuatro’ (1985) speelde, was dit voor hem een uitgelezen mogelijkheid om met deze grote maestro, zijn grote voorbeeld, te spelen. Hij greep die kans aan en vertrok voor drie maanden naar New York. In 1988 richtte Carel zijn tangosextet ‘Sexteto Canyengue’ op en werd door zijn andere idool, maestro Osvaldo Pugliese, uitgenodigd om met het sextet te komen optreden in Buenos Aires, samen met Pugliese’s eigen orkest. Landen als Argentinië, Uruguay, de Verenigde Staten, Maleisië, Turkije en een groot aantal van de West Europese landen maakten vervolgens kennis met het meeslepende spel van Carel y su Sexteto Canyengue. In de jaren daarop ontwikkelde Carel zich tot arrangeur en componist van tangomuziek. Begin jaren negentig werd Carel uitgenodigd door het Rotterdams Conservatorium om een leerstoel bandoneon te creëren; dit leidde in 1993 tot de oprichting van de Vakgroep Argentijnse Tango, waar Carel bijna tien jaar lang hoofdvak bandoneon en piano doceerde en leiding gaf aan ensembles en aan het leerlingenorkest OTRA. Tot op de dag van vandaag is dit de enige plek ter wereld waar op conservatoriumniveau les wordt gegeven in tangomuziek. Hoewel Carel in de internationale tangoscene steeds grotere bekendheid kreeg, had het grote publiek in Nederland hem op dat moment nog niet echt ontdekt.

Op 2 februari 2002 veranderde dat drastisch. Tijdens het huwelijk van Z.K.H. Prins Willem-Alexander en H.K.H. Prinses Máxima (de huidige koning en koningin van Nederland) mocht hij met het Concertgebouw Kamerorkest het hartstochtelijke en gevoelige ‘Adiós Nonino’ van Astor Piazzolla, ten gehore brengen in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Dit hartverwarmende werk ontroerde niet alleen het pasgetrouwde koningspaar maar ook de meer dan 1000 gasten (waaronder Nelson Mandela en Kofi Annan) en meer dan 55 miljoen mensen wereldwijd. De prachtige muziek leidde ook tot de beroemde traan van Maxima. Niet alleen onze a.s. Koningin was ontroerd door de prachtige vertolking, ook het Nederlandse volk sloot de Argentijnse tangomuziek vanaf dat moment voorgoed in het hart. Van de muziek van het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima werden 90.000 CD´s verkocht en de single ‘Adiós Nonino’ heeft een plekje in 30.000 Hollandse huiskamers; de ‘Tango Royal’ CD met daarop Carel´s vertolking ging 75.000 keer over de toonbank. Ook van de CD ‘Tango Maxima’ die in eigen beheer was uitgebracht door Kraayenhof’s eigen orkest Sexteto Canyengue werden ruim 30.000 stuks verkocht.

Vanaf dat moment bezocht Nederland massaal de concerten die Kraayenhof met zijn Sexteto Canyengue gaf. Men was in de ban geraakt van de Argentijnse tango met zijn tergende composities, zijn emotionele melodieën en zijn gedurfde tempowisselingen.
Het harde werken werd niet alleen beloond met de waardering van het publiek waar Carel voor speelde, ook de kenners wisten Carel y su Sexteto Canyengue naar waarde te schatten. Daarom ontving hij in Nederland de ‘Gouden Notenkraker’ (1993) van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond als teken van waardering voor zijn vakmanschap en voortdurende inspanning om zo veel mogelijk live-optredens te realiseren. Van de Nederlandse Vereniging van Dansleraren ontving Kraayenhof in 2002 een prijs voor zijn stimulans aan het Nederlandse publiek om de tango te leren dansen. In datzelfde jaar eerde Henk Geels’ Evenementen Kraayenhof in het kader van de jaarlijkse uitreikingen van de Populariteit Awards met de prijs voor de grootste doorbraak van het jaar.
Tevens ontving Carel in 2003 de Edison publieksprijs voor zijn CD tango Royal. Buitengewoon trots mocht Carel zijn toen hij in 2005 van de Argentijnse regering een hoge culturele onderscheiding kreeg voor al zijn werk in de afgelopen 20 jaar als ambassadeur van de Argentijnse tango wereldwijd!

Grote namen in de muziek lopen als een rode draad door Carel’s carrière. Hij kreeg zijn eerste bandoneonles van Alfredo Marcucci, de in België wonende zeer getalenteerde Argentijnse bandoneonspeler. Zoals eerder vermeld werd hij in 1987 door Astor Piazzolla, de grondlegger van de Tango Nuevo, uitgenodigd om mee te werken aan de musical Tango Apasionado en in 1990 mocht hij op tournee met de legendarische Osvaldo Pugliese. Inmiddels werd Carel zelf een wereldwijd erkend tango-grootmeester. In 1997 verschenen Carel en zijn sextet met Yo-Yo Ma op de Nederlandse TV en in 2002 trad hij tijdens een Piazzolla-hommage op in een uitverkocht Teatro Colon in Buenos Aires, temidden van en omarmd door het beroemde Sexteto Mayor. In 2006 ontmoette Carel Ennio Morricone en samen creëerden zij in Rome de betoverende klanken van de zeer succesvolle CD ‘Guardian of the Clouds’. De CD haalde goud.
In Nederland speelde Carel mee op de albums van o.a. Youp van ’t Hek, Herman van Veen, André Hazes, Bløf, Jurk, 3J’s, Caro Emerald en Paul de Leeuw. Ook trad hij op met Trijntje Oosterhuis, Dana Winner en René Froger. Hij vergezelde Bløf op hun reis naar Buenos Aires en trad met hun op in Ahoy en de Nieuwe Luxor. In de zomer van 2004 stond hij zes avonden samen met Marco Borsato in een overvolle Kuip, waarbij hij in één week voor meer dan 320.000 mensen speelde.

2005-2009
*Sinds 2005 geeft Carel, naast zijn reguliere concerten met Sexteto Canyengue, wereldwijd concerten als solist bij de Symfonie orkesten, geleid door de dirigent Kristjan Jarvi
*In 2005 ontving Carel van de Argentijnse regering een hoge onderscheiding voor zijn wereldwijde inzet voor de Argentijnse tango in de afgelopen 20 jaar.
*In 2008 ontving Carel een officiële uitnodiging van de Chinese regering en het internationale Rode Kruis om twee concerten te geven in Xian en Beijing, om fondsen te werven voor de slachtoffers van de enorme aardbeving die de streek had geteisterd. In Beijing stond hij hiervoor in een uitverkochte ‘Great Hall of the People’.
*Mede door Carels inspanningen werd in 2009 de Argentijnse tango toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

*In mei 2009 werd Carel door de beroemde violist Josua Bell uitgenodigd om samen twee composities, Oblivion en Il Postino, op te nemen voor zijn CD ‘Josua Bell and Friends’ (EMI).
*In augustus 2009 speelde Carel met zijn Sexteto Canyengue samen met het beroemde Absolute Ensemble o.l.v. Kristjan Jarvi op het festival ‘Musik Fest Bremen’, waar het project ‘Absolute Tango’ in première ging.
*In oktober 2009 ging de Cd ‘Compassion’ in release en werd uitgebracht in eigen beheer. Er volgde een theatertournee van 40 concerten.

Januari 2010
*Carel treedt samen met de violist Joshua Bell op voor het fameuze Amerikaanse TV-kanaal PBS, ‘Joshua Bell live @ Lincoln Center’ in New York.
*Solo optredens met o.a. het Orchestre National du Lyon en het Danish National Symphony Orchestra
*Solo concert in Marseille.
*Niemand minder dan STING nodigt Carel uit om mee te spelen als gast bij zijn concerten in het GelreDome in Arnhem.

2011
*Carel begeleidt 10 optredens van Het Nationale Ballet Orkest voor de show ‘5 Tangos’ onder choreografie van Hans van Manen.
*Het Kraayenhof Tango Ensemble wordt opgericht en ook de combinatie DUO Kraayenhof/Dobal met de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal.
*Van de Stichting ‘Nederland Positief’ ontvangt Carel een oeuvre prijs voor al zijn werk van de afgelopen 24 jaar.
*Dit was een jaar vol met nationale en internationale concerten, o.a. in Frankrijk (Toulouse) en Duitsland (Hamburg).

2012
*Weer een jaar met veel concerten. Het DUO speelde in Italië (Cavatore), Sexteto Canyengue speelde in Turkije (Bodrum) en Frankrijk (Tarbes). Het Kraayenhof Tango Ensemble gaf verschillende concerten in Nederland.
*De CD’s ‘PURO’ en ‘íFuerza!’ werden uitgebracht en in een uitverkocht Concertgebouw gepresenteerd door het Kraayenhof Tango Ensemble en de combinatie DUO.
Na afloop van dit concert ontving hij uit naam van Koningin Beatrix uit handen van de burgemeester van Beemster een lintje. Hij werd benoemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau.
*Begin september werd Carel uitgenodigd door Sting en reisde hij af naar Witslaw om samen met hem twee nummers op te nemen voor zijn nieuwe CD. Tussen oktober en december werkte Carel mee aan de CD-opames van verschillende Nederlandse artiesten; Caro Emerald (Tangled Up), 3J’s’, LA de Voices (Gordon), JURK! (Jeroen van Koningsbruggen & Dennis van de Ven), Frans Duijts.
*Eind september gaf het Kraayenhof Tango Ensemble vier concerten op Java, Indonesië en in november en december speelde Carel als solist bij het Sinfonia Rotterdam zeven concerten in Nederland en drie concerten in Siberië.

2013
*Naast de reguliere concerten in Nederland treedt het Kraayenhof Tango Ensemble op in Seoel en Las Palmas.
*Tijdens het International Tango Festival in Edinburgh speelt Sexteto Canyengue de sterren van de hemel.
*Op 30 april gaat Carel’s compositie ‘Suite Compasion’ in première bij het Residentie Orkest in Den Haag.
*Het DUO, Carel Kraayenhof & Juan Pablo Dobal, introduceert naast de reguliere theaterconcerten ook tangolezingen voor bedrijven en particulieren.

2014
*In februari speelde Carel in Duitsland met het MDR Leipzig Radio Symphony Orchestra
*In mei reise het DUO naar Doha voor de eerste King’s Day Event. Later in dezelfde maand toerde het Carel Kraayenhof Ensemble door Indonesië.
*In juli was Carel solist tijdens het Espinho Classical Orchestra’s concert op het Festival Internacional de Musica de Espinho, Portugal
*In de tweede helft van het jaar startte Carel een heel bijzondere, lang lopende samenwerking met harpiste Lavinia Meijer.

2015
*In januari ging de theatershow ‘Liberación’ in première. Uitvoeringen in de Nederlandse theaters.
*In februari traden Carel en Juan Pablo op in Finland samen met het Joensuu Orchestra
*Op 5 mei (de officiële Bevrijdingsdag in Nederland, WOII) was er een speciale uitvoering van de theatershow ‘Liberación’ tijdens de officiële viering in Amsterdam, toen ook een speciale compositie van Carel, Madiba genaamd, werd gepresenteerd.

Bandonéonsolist
Carel Kraayenhof werkte als bandonéonsolist over de hele wereld o.a. met:
– het Brabants Orkest
– het Rotterdams Philharmonisch Orkest
– het Metropole Orkest o.l.v. Dick Bakker
– het Philips Symfonie Orkest
– het Residentieorkest
– het Concertgebouw Kamer Orkest
– het Gelders orkest.
– het Residentie Orkest
– Amsterdam Sinfonietta
– het Orkest van het Oosten
– het Limburgs Symfonie Orkest
– London Symphony in Londen en Daytona Beach (USA)
– Cincinnati Symphony
– Hong Kong Philharmonic
– Sinfonia Rotterdam
– en orkesten in Duitsland, Estland, Rusland, Oostenrijk, Australië (Perth, Adelaide en Sydney) en China (Xiang en Beijing)

Documentaires
Documentaires waaraan Carel Kraayenhof heeft meegewerkt:

– ‘In de greep van de Tango’, regie: Leendert Pot (1990)
– ‘Bandoneón’ , regie: Rolf Lambert (1998)
– ‘Nostalgia? een tango road movie’, regie: Wouter Hasebos (2002)

Discografie
‘Tangueros de Holanda’ (1997) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘Cinco tangos’ (1998) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘Tango Maxima’ (2000) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘Tango Royal’ (2002) Universal
‘Street Tango’ (2003) Universal
‘Guardians of the Clouds’ (2006) Universal
‘Tango heroes’ CD/DVD (2006) Universal
‘Memorias de Cuba’ (2008) Universal
‘Compassion’ (2009) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘Puro’ (2012) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘¡Fuerza! (2012) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)
‘Liberación’ (2014) Uitgebracht in eigen beheer (zie website)

-Als kind had Carel Kraayenhof in de muziek zijn grote passie gevonden.
-Ruim 45 jaar later is de vlammende passie van de achtjarige Carel uitgegroeid tot een zinderend, onblusbaar vuur.
-Naast zijn hooggeprezen concertuitvoeringen heeft Carel tot nu toe al meer dan 30 eigen composities geschreven waarvan een groot gedeelte is opgenomen en uitgebracht op CD’s.