Liberación

This post is also available in: Engels

liberacion carel kraayenhof Voorstellingen
  19 - Nov, Weert
Liberación Theatershow
www.munttheater.nl

28 - Nov, Haarlem
Liberación Theatershow
www.theater-haarlem.nl

fonds podiumkunst

Liberación

EEN HOMMAGE AAN VRIJHEID kraayenhofMet mijn bandoneon zwerf ik over de hele wereld en begeef ik mij graag onder de mensen. Ik luister naar verhalen van vroeger en nu. Afrikaanse vluchtelingen die proberen Lampedusa te bereiken. Tula, de Spartacus van Curaçao die met duizend slaven een schreeuw om vrijheid liet horen. Jonge muzikanten in Jujuy (Noord-Argentinië) zonder bandoneon, die uit noodzaak op kartonnen dozen spelen. Een hommage aan de Joodse schrijfster Ida Vos die het boek “32 Tranen “schreef, 32 gedichten voor de kinderen van haar schoolklas die niet terugkeerden na de oorlog. Deze verhalen inspireerden mij tot het schrijven van nieuwe composities en zo ontstond bij Thirza en mij het idee voor een nieuwe theatershow. Daarbij nemen wij bezoekers mee op een reis langs vele continenten waar mensen fysiek vechten voor hun vrijheid, overwinningen behalen, feest vieren en daarmee hun recht op leven zeker stellen. Daarmee vieren wij ‘de bevrijding’ – ‘Liberación’. Liberación is een muziektheatrale voorstelling die gaat over vluchten, onderdrukking en vrijheid en hoe muziek daar een rol in speelt. Het is een multidisciplinaire, theatrale muziekvoorstelling waardoor, door een samengaan van muziek, videobeeld, ruimte, licht en enscènering een totaal ervaring ontstaat. Deze productie komt logisch voort uit de ontwikkeling die bij het CKE enige jaren geleden is ingezet. Aanleiding was een onderscheiding die Carel Kraayenhof in 2005 van de Argentijnse regering kreeg voor zijn innovatief werk en het wereldwijd op de kaart zetten van de tangomuziek. Dat gaf hem de inspiratie om muzikaal nieuwe wegen in te slaan uitgaande van de tango als concept. Behalve het muzikaal inhoudelijke was het vooral de intensivering van de muzikale performance die hem aansprak. De ontwikkeling begon met producties als Compassion en later Puro, waarin het theatrale element, de intensere beleving, onderzocht werd. _L4Z6462ZWLiberación gaat daarin de nodige stappen verder. De ongesproken dialoog tussen beeld, muziek, ruimte en beweging, samengebald in een soort van symfonisch geheel, vergroot en intensiveert de sensitieve beleving. Carel Kraayenhof zocht en vond enkele theatermakers die met diezelfde zoektocht bezig waren. Regisseur/vormgever Jos Groenier, filmmaker Joost Gulien en lichtontwerper Uri Rapaport vormen een trio dat reeds meer theatrale muziekprojecten vanuit die ‘intensivering van de muziekervaring’ hebben vormgegeven. (“De zeven zonden”, oude muziek met Gerrit Komrij (5 sterren NRC), solovoorstelling Wibi Soerjadi, “Wolkenstein” met Andreas Scholl, “You, what about me?”, opening Erasmus Festival, “Broers”, Koninklijke Schouwburg Den Haag.) Inhoudelijk beweegt deze voorstelling zich op de hellende vlakken van de actualiteit; op dit moment ontvluchten mensen hun land, raken ontheemd, verblijven in vluchtelingenkampen, verkeren in erbarmelijke toestand, riskeren hun leven. Deels uit politieke motieven, deels uit economische, in beide gevallen bedreigd. De muziek is geïnspireerd op diverse muziekstijlen die geassocieerd kunnen worden met onderdrukking, vrijheid en vlucht, soms ook door beelden die hetzelfde thema uitdragen. Op enkele ‘classics’ na bestaat alle muziek uit nieuwe composities. Liberación moet gemaakt _L4Z6470ZW worden omdat de wereld in brand staat, omdat we onze ogen niet kunnen sluiten voor al die mensen die gedwongen door de wereld trekken, in de hoop ergens een plek te vinden, waar ze veilig hun hoofd neer kunnen leggen, veilig hun kinderen kunnen opvoeden, ongedwongen kunnen leven in vrijheid. Onze artistieke reflectie heeft het doel om het wezen van die (over)levensdrift tastbaar te maken, een humane verbinding te leggen met de vluchteling in de boot die dieper gaat dan het krantenartikel. Let op, dit is geen vormingstoneel. Liberación is een volwaardig artistiek product waarin het gaat om menselijke emotie en reflectie. Liberación moest gemaakt worden omdat onderzocht moest worden hoe we als kunstenaars op dit moment kunnen, moeten en willen overleven. Hoe we reëler in de maatschappij kunnen staan, hoe we kunst meer noodzakelijke relevantie kunnen geven. Niet schools en belerend, maar confronterend: Wat is vrijheid, wat is bedreiging, wat is angst, wat is je verloren voelen! Liberación moest gemaakt worden omdat het een nieuwe poging is om met gebruik van meerdere disciplines een grotere dramatische emotieoverdracht tot stand te brengen. We willen met de _L4Z6484ZW voorstelling een nieuw publiek bereiken, met name jongeren. Juist met deze actuele thematiek. Daarom zoeken we contacten met scholieren, doen we een voorstelling op 5 mei in het Muziekgebouw en zoeken we contact met het Rode Kruis en vluchtelingenorganisaties. Dat alles neemt niet weg dat de primaire ambitie is om een aangrijpende en artistiek kwalitatieve theaterervaring te maken.
De voorstelling wordt gemaakt door: Carel Kraayenhof, muzikaal leider/componist/arrangeur, Jos Groenier, regisseur/vormgever, Joost Gulien, video editor/animator, Uri Rapaport, lichtontwerp/technisch artistieke coördinatie, Thirza Lourens, producent en uitvoerder, Carel Kraayenhof (bandoneon), Juan Pablo Dobal (piano en compositie), Bert Vos (1e viool), Iefke Wang (2e viool), Jan Willem Troost (cello), Jaap Branderhorst (contra- bas). Bando Dreams VOF zorgt voor de verkoop. Thirza Lourens, directeur van de Stichting Clavel Rojo is de producent. We zetten in op 25 voorstellingen met 600 bezoekers.
Liberación was geboren Wij benaderden Jos Groenier (theaterregisseur) en Joost Gulien (filmmaker) om de composities tot een theaterproductie te ontwikkelen. Er ontstond direct een enorme klik tussen ons. Wij willen een diepere laag bereiken en uitdragen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Voor ons speelt verbeelding hierbij een hele belangrijke rol. Zo gaan wij indringende beelden koppelen aan klankbeelden van de muziek.
Over de grenzen van de tango heen Met mijn vaste muzikanten zijn wij de composities verder aan het ontwikkelen en zo ontstaat nieuwe muziek voor bandoneon, piano en strijkers. Daarbij kijken wij terug op de meer dan 100 jaar tangogeschiedenis, maar zoeken wij ook naar nieuwe wegen. Wij doen dat strikt binnen het genre maar met even grote passie in andere muzikale uitingen. Zo klinken in mijn composities elementen door van Ierse klaagzang, klassieke muziek, Afrikaanse ritmes en Caribische klanken.