Recensies

This post is also available in: Engels

recensie Carel en Lavinia NTB

recensie Carel en Lavinia 2015

NHD 30 dec. 2014 ##

BNde Sterm 30.12.14

Telegraaf 28.10.14 cd Liberacion

De Limburger 21 nov 2014

Trouw 14.11.14 recensie Liberaci

NHD 7 .11.14 CD recensi Liberaci

La Cadena nov. 2014

ADCuracao 31.10.14 cd Liberacion

recensie Carel en Lavinia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DUO Carel Kraayenhof & Juan Pablo Dobal:
De bandoneón als jaloerse minnares Geen instrument zo complex als de bandoneon. Het speelt ritme en melodie ineen en bezit een even weemoedig als weerbarstig karakter. Carel Kraayenhof is er al 25 jaar door gefascineerd. De opvolger van Astor Piazzolla ziet de bandoneón dan ook ‘als een jaloerse minnares: wanneer je haar één dag geen aandacht geeft, laat ze je genadeloos vallen’. Zodoende bracht hij met zijn Kraayenhof Tango Ensemble onlangs de cd ¡Fureza! uit, vertoeft momenteel met Sting in de studio en toert binnenkort met de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal ter promotie van hun album ‘Puro’. Door het brede palet dat ze met hun instrumenten bestrijken luister je als het ware naar een klein orkest, dat inventief de grenzen van de tango verlegt. Regelmatig verlaten ze Buenos Aires en verruilen de milonga voor ritmes van het Argentijnse platteland, zoals de cueca en de guarania. Moeiteloos meanderen Kraayenhof en Dobal tussen honing- en bitterzoet, telkens met verbluffend resultaat. Inderdaad, jaloersmakend. Door Stan Rijven (Trow 14 Sep 2012 – 5 ster recensie)

Carel Kraayenhof Ensemble:
Vrijdag 8 november was de grote San Bernardo Kerk in Bonaire een ware muziektempel. De Classical Music Boad Bonaire organiseerde een gedenkwaardig schoolconcert en een avondconcert. In de ochtend genoten maar liefst 550 kinderen van een bijzonder schoolconcert. Carel en enkele leerlingen van Violeta Rosario hadden de middag voor het concert enkele Antilliaanse liederen ingestudeerd. Het was een waar genoegen om te zien hoe Carel er een prachtige eenheid van maakte. Daarbij voorzag hij de liederen Abo So en Attardi en het volkslied van Bonaire van een prachtige begeleiding, die het waard is om vaker te gebruiken. Kennelijk is er tot in de avonduren nog gewerkt aan een arrangement voor het voltallige ensemble, want tijdens het schoolconcert werden de liederen door het volledige ensemble meegespeeld. Het kinderen waren onder de indruk van de vele klankleuren van de tango. Carel gaf uitleg bij de muziek die ter plekke door Mevris Pijpers in het papiements werd vertaald. Voor het avondconcert was de kerk met ca. 450 toehoorders uitverkocht. De kerk was nu een fraai aangeklede concertzaal met grote palmen. … De prachtige tango’s van de Argentijnse componist Astor Piazzolla hebben allen een geheel eigen sfeer en roepen een sterke weemoed op. Menig traantje werd geplengd. Herhaaldelijk klonk er een ovationeel applaus. Het ensemble was een voortreffelijke eenheid waardoor de dynamiek de wisselingen van tempo’s en solo-instrumenten in de tango wonderschoon uitkwamen. Alle leden zijn zonder meer topmusici. Vooral de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal viel op met zijn verfijnde en technisch hoogstaande spel. Bert Vos viel op door zijn gevoelige en virtuose spel. Maar één solist stal de harten van het publiek,Carel Kraayenhof. De wijze waarop hij de bandoneon bespeelt is niet voor niets wereldberoemd. De gevoelige melodieën maar ook het prachtige akkoordenwerk in de solo’s lieten de bandoneon in al zijn muzikale mogelijkheden horen. … De klassieke Antilliaanse muziek werd ook eer aangedaan met een vertolking van Sabrosita van Rufo Wever. Het gezelschap moest nog een paar keer terugkomen voor het spelen van een toegift. … Dank voor de inzet van velen, de sponsors, het Prins Berhard Cultuur Fonds Caribisch Gebied en de vele vrienden van de Classical Music Board Bonaire. Zonder deze inzet zijn deze concerten niet mogelijk.
(Antilliaans Dagblad, Nov 2014)