Carel Kraayenhof (bandoneonist, componist)

Carel Kraayenhof (1958), bandoneonist, componist en arrangeur,  is de meest fascinerende en veelzijdige bandoneonspeler van deze tijd. Uniek in zijn speelstijl door de grote kennis van de Argentijnse tango, beroert hij wereldwijd elk publiek met zijn betoverende en integere spel. Door zijn samenwerking met Astor Piazzolla (†1992) in 1987 tijdens de broadwayshow ‘Tango Apasionado’ en zijn jarenlange persoonlijke band met de geliefde tangomaestro Osvaldo Pugliese (†1995) ontwikkelde hij zich tot één van de meest geliefde bandoneonisten van dit moment. Een van zijn hoogtepunten was op 2-2-2002, toen hij tijdens het huwelijk van  Z.K.H. Prins Willem-Alexander en H.K.H. Prinses Máxima op hartstochtelijke wijze het gevoelige ‘Adiós Nonino’ van Astor Piazzolla ten gehore bracht. Naast zijn werk de afgelopen 21 jaar met zijn Sexteto Canyengue, zijn duo (sinds 2011) met pianist Juan Pablo Dobal en zijn Kraayenhof Tango Ensemble (oprichting september 2011) werkte hij ook met grootheden uit de klassieke muziek zoals: Ennio Morricone, Yo-Yo-Ma, de violisten Janine Jansen en Joshua Bell en de celliste Quirine Viersen. Hij is een internationaal graag geziene bandoneonsolist bij de verschillende internationale symfonieorkesten zoals o.a.: het London Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker, Orchestre National de Lyon,Tonkünstler Orchestra (Wenen), Hong Kong Philharmonic Orchestra, Cincinnati Symphony Orchestra, Sidney Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra met STING,  e.v.a.

Dat Carel zichzelf niet beperkt tot één muziekstijl bewijst zijn samenwerking met de zangers Dulce Pontes en Sting. In Nederland nam hij nummers op met o.a. André Hazes (Bloed, zweet en tranen), Blᴓf (Barcelona, Bougainville, Geen Tango), Trijntje Oosterhuis (Nu dat jij er bent), Dana Winner (Afscheid van een Vriend), Guus Meeuwis en trad hij op met Marco Borsato.

Carel ontving veel onderscheidingen, waaronder in 2003 de Edison Publieksprijs voor zijn CD ‘Tango Royal’ in 2005 ontving hij van de Argentijnse regering een hoge onderscheiding voor zijn onuitputtelijke inzet voor de Argentijnse tango wereldwijd en op 9 juli 2012 werd hij namen koningin Beatrix benoemd tot officier in Oranje Nassau.

 

Juan Pablo Dobal (piano)

Juan Pablo Dobal werd in 1964 geboren te Buenos Aires, Argentinië. Vanaf zijn negende speelt hij piano en vanaf zijn vijftiende jaar heeft hij regelmatig klassieke concerten gegeven. Op zijn zeventiende behaalde hij het diploma voor pianodocent en toen hij tweeëntwintig was haalde hij ook het diploma muziekdocent aan het nationale conservatorium. Parallel aan zijn klassieke opleiding is Juan Pablo op het gebied van geïmproviseerde muziek, Folklore, Tango, Jazz en Latijns-Amerikaanse muziek altijd actief geweest. Op zijn 25e vestigde hij zich in Amsterdam en zat hij 1989 in het toenmalige kwartet ‘Viento del Sur’ waarin Carel Kraayenhof ook speelde. Sindsdien heeft hij als pianist en componist samengewerkt met verschillende artiesten zoals Fernando Lameirinhas, Leonardo Amuedo, Raymond van het Groenewoud, Stef Bos, Alfredo Marcucci, Gustavo Toker en het Aurelia Saxofoon Kwartet. In 2008 heeft hij in Argentinië zijn solo cd ‘Loco corazón’ uitgebracht. Met zijn eigen theatervoorstellingen heeft hij door heel Nederland opgetreden. Sinds eind 2010 is hij de nieuwe pianist van het tangoduo met bandoneonist Carel Kraayenhof, Sexteto Canyengue en het Kraayenhof Tango Ensemble.

 

Jaap Branderhorst (bassist)

Jaap Branderhorst studeerde gitaar en contrabas aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Na zijn studie speelde hij in vrijwel alle Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest waarmee hij vele concertreizen over de hele wereld maakte. Ook speelde Jaap in een aantal moderne muziekensembles zoals het ASKO- Schönberg Ensemble, het Nieuw Ensemble en het Xenakis Ensemble. Daarnaast was hij jarenlang de bassist van het Escher Ensemble. Verder laat hij ook van zich blijken op het gebied van de lichte muziek. Hij heeft met vrienden het Petit Orchestre Orange opgericht, een band die zich specialiseert in de jazzstijl van de jaren ’20. Sinds 2005 is Jaap de bassist van Sexteto Canyengue. Ook in het Kraayenhof Tango Ensemble staat hij wederom met Carel en oude bekenden van Sexteto Canyengue op de planken.

 

Bert Vos (1e viool)

Bert Vos begon op zevenjarige leeftijd met het bespelen van de viool. Op zijn zestiende werd hij concertmeester van het Haags Instrumentaal Jeugdensemble, twee jaar later ging hij studeren bij Jan Hulst aan het Rotterdams Conservatorium. In 1993 werd Bert Vos als enige Nederlander aangenomen bij het International Youth Orchestra in Israël, o.l.v. maestro Lorin Maazel.
Bert volgde masterclasses in o.a. Stuttgart en New York. Na het behalen van zijn Docerend Musicus diploma vervolgde hij zijn Uitvoerend Musicus studie aan de Rubin Academy in Tel Aviv. Ook maakte hij deel uit van het Gertler String Quartet. Bij terugkeer in Nederland werd Bert violist bij het Escher Ensemble en werd hij vaste gastspeler bij Het Gelders orkest.
Bert is bandleider en oprichter van de klezmerband Shtetl Band Amsterdam. Sinds kort maakt Bert deel uit van ensemble Novaya Shira van zangeres Shura Lipovsky. Sinds het voorjaar 2005 is Bert 2e violist/altviolist bij het Sexteto Canyengue en ook in het Kraayenhof Tango Ensemble fungeert hij vanaf de oprichting als tweede violist. Sinds 2012 vervult Bert de rol van eerste violist in beide groepen.

 

Iefke Wang ( 2e viool, altviool )

Voltooide in 2006 haar conservatoriumstudies viool en altviool en studeerde ook af als doctorandus in cultuur-en wetenschapsstudies. In Florence studeerde zij twee jaar aan de Scuola di Musica di Fiesole. Verder volgde zij lessen en masterclasses bij Barnabas Kelemen, Rudolf Koelman, Moshe Hammer en Roby Lakatos.
Ze is lid van het Strijkkwartet Amsterdam en het Kraayenhof Tango Ensemble. Onlangs soleerde ze bij het Apeldoorns Symfonie Orkest. Ze speelde producties bij Opera Trionfo (jong muziektheater), Grup Yorum (een bekende Turkse groep), het Escher Ensemble, de Al Basri Foundation (de voorstelling ‘Rituals of ancient cultures’) en het het Ziryab Orchestra. Daarnaast is ze vaste remplacant bij het Gelders Orkest en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. In het seizoen 2009-2010 speelt zij in ‘De Kersentuin’ van het Nationale Toneel, in de regie van Erik Vos.
Iefke speelt op een oude Italiaanse viool en een Möller-altviool uit 1925, in bruikleen van het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds. Ze doceert viool aan de Amsterdamse Muziekschool.

 

Jan Willem Troost (cello)

Jan Willem Troost is actief in nieuwe muziekensemble Modelo62 en treed ook als solist regelmatig op met werk van jonge componisten. Hij is cellist in het Caetani Quartet en speelt bij verschillende orkesten. Dit seizoen staat hij in de muziektheatervoorstelling Bear v Shark, geregisseerd door Arlon Luiten.

Samen met danser/choreograaf Samir Calixto creëerde hij Beating Hollow, een duet voor danser en cellist (i.s.m. Korzo Producties). Met deze voorstelling stonden ze in de finale van de Jur Naessens Muziekprijs 2009 in het BIMhuis, Amsterdam.

Jan Willem organiseerde het festival Club Brooomm! in het Korzo Theater in Den Haag, met musici en dansers uit verschillende disciplines. Hij maakte de muziektheatervoorstelling Binnenbrand met !Ynx, was een van de live muzikanten in de voorstelling íSA van dansgroep T.R.A.S.H. en was cellist in het nieuwe muziekkwartet Brooomm! Naast zijn ervaring in de experimentele rockband can_of_be heeft hij zich toegelegd op de Argentijnse Tango in Orquesta Amago en het Gerard van Duinen Tango Trio. Sinds 2012 is Jan Willem de cellist van het Kraayenhof Tango Ensemble.

In 2006 studeerde Jan Willem Troost af aan het Fontys Conservatorium in Tilburg waar hij les had van Paul Uyterlinde. Daarvoor studeerde hij aan conservatoria in Utrecht en Zwolle bij Jeroen den Herder en Ran Varon. Hij was daarnaast leerling van Eduard van Regteren-Altena, Maria Hol en Jaap Kruithof.

Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses bij Marcio Carneiro, Vladimir Perlin en Gabor Takács-Nagy.

Met Ensemble Modelo62 werd hij uitgenodigd voor de Internationale Ferienkurse für Neue Musik in Darmstadt, Duitsland waar hij werd gecoacht door Bill Forman en Lucas Fels, cellist van het Arditti Quartet.