reactie ‘Hotel Victoria’ Radio Noord-Holland

Hallo Abel,

Vanaf mijn mailadres de reactie van Mathilde T op het concert in de Noorderkerk van Carel Kraayenhof. Zij kreeg hier voor twee vrijkaartjes.
Als je het leest zul je begrijpen dat we genoten hebben.
Succes met je programma. Wij zijn trouwe luisteraars.
Hartelijke groet
Mathilde T. en Henk V..

Wij waren de uitverkorenen om gratis! aanwezig te zijn bij het zaterdagmiddagconcert van Carel Kraayenhof en Juan Pablo Dobal in de Noorderkerk van Amsterdam 6 februari 2016
Tijdens dit sprankelende en hartverwarmende concert werd ook het eerste exemplaar uitgereikt van hun nieuwe CD: ‘Tango Hotel Victoria’
Het was een tóp-optreden: 5 sterren, vakmanschap, vrolijkheid, klasse, ontspannen, relaxed en hartverwarmend!
De CD is genoemd naar het eerste nummer, een tango: ‘Hotel Victoria’ uit 1906 maar is ook een verwijzing naar de honderden hotelkamers die Carel en zijn musici jaarlijks beslapen cq bewonen. Door het decor waande je je echt in een hotelkamer met bed en sprei, waarbij op het bed zittend, – steunend, lekker kletsend, tafeltje, kast, knuffelkat (Astor Piazolla werd ‘de Kat’ genoemd) een intieme sfeer gecreëerd werd. Bij elk nummer verscheen in een lijst degene aan wie het bepaalde nummer opgedragen was.
1. Tango Victoria: foto van een Argentijns hotel. Sprankelend begin met snelle hoge nootjes en daarna de bekende, vertrouwde tango-geluiden en later weer vrolijk en spetterend. Het begin was gezet! De sfeer meteen ontspannen en vol aandacht want na dit eerste nummer werd de nieuwe CD overhandigd door Anita Verheggen, de vrouw die de rechten en belangen behartigt van musici. Dankbaarheid.
CD presentatie
Jarenlang hebben Carel Kr. en zijn vrienden reizen gemaakt en volksmuziek/folklore verzameld in Argentinië en omliggende landen. Volop inspiratie dus om zelf te componeren en dan begint de lijst aan wie gewijd:
2 Enny, geschreven tgv de tachtigste verjaardag van zijn moeder (aanwezig) ; een wals met een ontzettend leuke interactie tussen bandoneon en piano. Het kan niet anders of er is een liefhebbende moeder-zoon relatie!
3 Nata Blanca oftewel ‘Witneus’: foto van Kat van Carel Kr. Gewijd aan zijn drie-potige kat die humpt in driekwartsmaat door het hoge gras van de Beemster. Muziek alsof je al zijn beweging (en aarzeling) ziet en het kan niet anders of het is een gelukkige kat. Opgedragen aan zijn broer Jaap die een kattenliefhebber is.
4 Het vierde stuk is een Melonge (melodie) in het ‘meest Afrikaanste ritme van Argentinië’ volgens Juan Pablo: de Chakarese. Mengeling van Afrikaans, Spaans/Porugees en inheems ritme
5/6 De pianist gaat dan solo twee eigen composities spelen. Het eerste rustig en melancholiek alsof je vergezichten ziet; geïnspireerd op NO Argentinië. Het tweede geïnspireerd op een streek grenzend aan Chili, de wijnstreek, en ja: het is een aanstekelijk verhaal alsof iemand thuiskomt; dat het daarginds goed was en de wijn heerlijk smaakte! En er zijn zóveel dingen te vertellen!
Bij muziekstuk nr 7 speelt Kraayenhof solo; een wals-ballade genaamd ‘Charlotte’. Opgedragen aan zijn geliefde schoonzusje…..Charlotte. Een ode aan haar omdat zij zich inzette voor rolstoelvriendelijke woningen in Groningen. Het is een eenvoudig en lieflijk verhaal waaruit je wederom kunt concluderen: ‘die verhouding zit wel snor’!
8. De pianist komt met een virtuoos ritmisch stuk: wederom een Chakarese
9. ‘Mooie Gek’, Loco lindo is het melodieuze en op folkloremuziek gebaseerde verhaal van een man die een gat maakt in de vloer van een museum om zonder kaartje toch de kunstschatten te bekijken. Een zelfportret van beeldend kunstenaar Maurizio Cattelan (foto) Bandoneon en piano met onverwachte wendingen en humor!
10. Na een wals waarop je (het publiek) zó zou willen dansen komt de contrabassist er bij en musiceren zij gedrieën Opera 79
11.Géén opera…nee, het is het adres waar Arjan en Marianne wonen, de mensen van Tango-salon Plantage Muidergracht. En ja! Nu wordt er live gedanst door een top-klasse-amateur-duo uit het publiek!
Dan voegt zich er een violist bij en wordt een ode gebracht aan een 90 jarige vriendin die samen met haar moeder als meisje het concentratiekamp overleefde en zich daarna levenslang wijdde aan ‘Wereldvrede’ :
12 Frieda’s Melonge…. Zó lieflijk, zo voldragen…..
Als voorspel op het spetterende einde wordt er een carnavalesk, vrolijk, actief en uitdagend stuk gespeeld; bandoneon, bassist, piano….13
14. En dan komt nog extra een percussionist. Enrique Firpi. Rug aan rug gezeten met pianist Dobal. Voltallig spelen zij een Uruguayaans ritme de ‘Candombe’; een idioot, tégen elkaar in gaand ritme. Muziek die de wens uitdrukt dat slavernij eens afgelopen mocht zijn. Zoiets als: ‘Wij zijn uniek, wij zijn zo eigen, wij zijn en mogen onszelf-zijn!’
En als toegift: wát denk je? Natuurlijk Adios Nonino….. het lied waarmee Carel Kraayenhof doorbrak, gespeeld op de bruiloft van Willem Alexander en Maxima in 2002. Alléén, nog uitgebreider, nog doorleefder, nog gevarieerder gespeeld, samen met bassist Jaap Branderhorst en violist Bert Vos. Maar de toppers van deze unieke, mooie middag waren toch Carel Kraayenhof met zijn bandoneon en Juan Pablo Dobal op piano!
Zelden zo’n gevarieerd, ontspannen en kundig concert gehoord. Warm door de odes die gebracht werden aan vrienden en familie en warm door de vriendschap tussen de muzikanten!
Wij zijn blij dat wij de gelukkigen waren! Dank je wel Abel, dank je wel RTVNH
Mathilde T en Henk V

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord