CAREL KRAAYENHOF GEEFT GLANS AAN DE EERSTE EDITIE VAN NAARDENS VESTING FESTIVAL

Concert: Carel Kraayenhof en Sexteto Canyengue. Programma: tango’s, milonga’s en walsen van Piazolla, Alvarez, e.a. Inleiding door het International Trombone Ensemble. Bijgewoond : zaterdagavond, Promers Tuin, Naarden Vesting.

Dit weekend vond de eerste editie plaats van een nieuw initiatief in Naarden: het Vesting Festival. Het festival moet gaan uitgroeien naar een heel weekend vol activiteiten, de eerste aflevering werd echter bescheiden gehouden met ’s morgens een activiteit voor kinderen en ’s avondseen concert. Bijzonder was, dat alles gratis toegankelijk was, waar vind je dat nog?Alles vond plaats in de open lucht. ’s Morgens bij het jeugdgebeuren werkte het weer nog niet echt mee, maar tijdens het avondconcert was het buiten goed toeven.Na het welkomstwoord van burgemeester Rehwinkel opende het International Trombone Ensemble onder leiding van Martin Schippers het concert met ‘Wilderness Lake’ (1971) van Murray Schaeffer. De moderne klanken en de bijzondere effecten zoals glissando’s, sterke vibrato’s en de ruimtelijke opstelling tussen het publiek deden het goed in deze setting. Na de pauze opende dit ensemble eveneens, nu met vroege zeventiende-eeuwse muziek van Hassler.Maar de hoofdmoot was natuurlijk bandoneonspeler Carel Kraayenhof en zijn Sexteto Canyengue. Kraayenhof is beroemd geworden door zijn optreden tijdens het huwelijk van Willem Alexander en Maxima en maakte daarmee de Zuid-Amerikaanse muziek, met name de tango, in Nederland bijzonder populair. Die sensuele muziek deed het ook in de openlucht uitstekend. Een bescheiden versterking van het geluid zorgde voor goede ‘verstaanbaarheid’ van de muziek. Het publiek, gezeten op het gras van de vestingwallen en voorzien van zelf meegenomen versnaperingen, luisterde aandachtig. Kraayenhof speelde op zijn bandoneon, begeleid door zijn Sexteto Canyengue, een keur aan volbloed Argentijnse tango’s, milonga’s en walsen. De Argentijnse zanger Omar Mollo zorgde voor het vocale deel. Die tango’s zitten barstensvol emotie, Carel Kraayenhof vertelde tussen de nummers door waar de muziek over ging, en over het leven in Buenos Aires. Het is daar niet alleen feesten en tangodansen, er heerst ook schrijnende armoede, bezongen in ondermeer het aangrijpende ‘Agua forte’.Hoewel de tango volgens Kraayenhof bijna altijd triest is, kwam de stemming er goed in, vooral na de pauze. Doorleefd zong Omar Mollo zijn teksten, en als hij niet zong genoot hij zichtbaar van de instrumentale klanken van de muziek uit zijn vaderland. Bij enkele nummers liet hij het publiek meeklappen.Het Sexteto Canyengue, dat voor het merendeel bestaat uit Nederlandse musici,is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de tango in Europa. Met hun sterk ritmische inbreng doen zij hun naam eer aan: ‘canyengue’ is voor de tango wat swing is voor jazz. Hopelijk krijgt het Vesting Festival volgens seizoen een vervolg, een betere start voor dit nieuwe initiatief was in elk geval niet denkbaar geweest.

kunstredactie@gooieneemlander.nlJOSÉE ZUIVER

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord