RECENSIE in de STENTOR met 5 sterren voor Kraayenhof Tango Ensemble

OMMEN – RECENSIE – Natuurlijk wil het publiek als toegift Adios Nonino’. Maar dan toch pas nadat het Kraayenhof Tango Ensemble de Milonga Desconcierto, een slepende campera, heeft gespeeld.

Tango voor fijnproevers

Het is tekenend voor dit programma: een fascinerende afwisseling van gloed, aanstekelijke ritmiek en verstilde emotie. Alles op zijn tijd. Steeds weer gespeeld met inleving, passie en instrumentaal topwerk. Het gloednieuwe Kraayenhof Tango Ensemble bestaat naast bandoneon uit strijkkwartet, contrabas en piano. Op de combinatie bandoneon met strijkers was Carel Kraayenhof al jaren verliefd. En na het horen van dit programma gun je dit zevental volle zalen, recessie of niet.

Astor Piazzolla is de spil waar het om draait, maar de composities van Kraayenhof zelf misstaan in dit illustere gezelschap geenszins. Waar Piazzolla soms rauw op je dak valt, blijkt Kraayenhof de klanktovenaar die vooral in intieme composities (Te llevo en mi alma) de emoties tot in detail bespeelt. Wie kijkt daar nog van op? Gefascineerd zien we hoe Kraayenhof uit dat kleine, onhandige instrument alle kleuren van de regenboog tevoorschijn tovert, elke nuance net dat beetje effect geeft. Zijn ensemble, waarin we oude bekenden als Dobal (piano), Branderhorst (contrabas) en Vos (viool) terugzien, wordt gecompleteerd door Huisingh (viool), Grapperhaus (altviool) en Bredenhorst (cello). Bij opkomst lijkt het een slungelig vriendenclubje dat in een buurthuis gaat spelen. Maar schijn bedriegt: hier wordt op het scherp van de snede en ook nog eens bijzonder lenig muziek bedreven. Alles past naadloos, ieder voegt in solo’s het zijne toe. Recht voor zijn raap, dwars door de ziel. Kraayenhof Tango Ensemble is tango voor fijnproevers.

Auteur: door Elly van Plateringen

0 antwoorden