[2015] ♫ Het hotel is het baken in de zee voor de reizende muzikant. Er zijn tijden in ons leven dat wij ‘uit de koffer’ leven en van hotel naar hotel trekken.
Hoeveel avonden en nachten na concerten eindigen niet in de kleedkamer van het theater of in de hotelbar! En daar wordt dan weer de bandoneón uit de koffer getrokken en de oude hotelvleugel opengeslagen. En dat je de volgende ochtend wakker wordt en vergeten bent waar je ook al weer was…
Een muzikantenleven is een gek, mooi leven, dat van een ‘loco lindo’!
Tracklist:
1. Vamos a chayar (vidala chayera) – A. Mercau Soria
Vamos a chayar, La equívoca en Luna de arrabal zijn geliefde pianosolo’s van Carlos García, die nu vergezeld worden door de fueye.
2. La equívoca (chacarera) – A. Ramirez
3. Enny (valsecito) – C. Kraayenhof
4. Sudamérica (canción litoraleña) – J.P. Dobal
Sudamérica Uitgaande van de klanken van de volksmuziek uit Noord- Oost Argentinië, heeft Juan Pablo dit lied geschreven (hier als instrumentele versie), dat zijn continent, Zuid-Amerika, beschrijft. Reservoir van grote rijkdom, gevangen tussen twee grote oceanen, prooi van grote kolonisten Spanje en Portugal, en twee volkeren die daar aan leden, Indianen en Afrikanen.
5. Aire de cueca – J.P. Dobal
Aire de cueca Deze compositie, ‘Een vleugje cueca’, is geïnspireerd door de ‘cueca’, een genre/ritme/dans, te vinden in de streek Cuyo (midden west Argentinië, bij het Andes gebergte). (Toen een Braziliaanse vriendin de titel hoorde moest die heel hard om lachen, omdat …. ‘cueca’ betekent ‘ondergoed’ in Brazilië!) De ‘cueca’, die zoals het merendeel van de Argentijnse volksmuziek beïnvloed is door Indianen, Afrikanen en Spanjaarden, heeft een vrolijk karakter en de dans vertegenwoordigt de verovering van de vrouw door de man.
6. Charlotte (balada) – solo bandoneón, C. Kraayenhof
7. Te vas milonga (milonga) – A. Fleury
8. La carbonera (chacarera) – solo piano, Hermanos Ábalos
9. Hotel Victoria (tango) – F. Latasa
10. Ñata blanca (aire de zamba) – C. Kraayenhof
11. Loco lindo (milonga) – C. Kraayenhof
Loco lindo (Mooie gek) werd geïnspireerd door een zelfportret van beeldend kunstenaar Maurizio Cattelan en schreef Carel in 2012 voor het Tv-programma Art Tracks.
12. Luna de arrabal (vals criollo) – J.C.Sanders
13. Frieda’s milonga (milonga campera) – C. Kraayenhof
14. Opera 79 (milonga) – C. Kraayenhof
15. Candombe sin esclavos – J.P. Dobal
Candombe sin esclavos Tegenover de geboortestad van Juan Pablo, Buenos Aires, ligt Uruguay, het land van de candombe. Candombe is een op percussie gebaseerde muziekstijl, die zich heeft ontwikkeld onder de voornamelijk Afro-Uruguayaanse bevolking van Montevideo (hoofdstad van Uruguay). Deze candombe heeft hij opgedragen aan Nelson Mandela, vandaar de titel (Candombe zonder slaven)
16. Adiós Nonino (tango) – solo bandoneón: A. Piazzolla
Guest musicians
Jaap Branderhorst – double bass (13, 14)
Bert Vos – violin (14)
Enrique Firpi – percussion (15)
Arrangements
1, 2, 7, 9, 12: Carel Kraayenhof / Juan Pablo Dobal
4, 5, 15: Juan Pablo Dobal
3, 6, 10, 11, 13, 14, 16: Carel Kraayenhof
Recorded on location in Splendor, Amsterdam
Engineering, mix & mastering: Hans Bedeker, Highland Music Production
Assistant engineers: Rimmert van Lummel, Dennis Krijnen
Producer: Carel Kraayenhof
Photography & graphic design: Rob Becker Beeldverhaal
Executive producer: Thirza Lourens
℗ & Ⓒ VOF Bando Dreams
Publisher compositions Kraayenhof: Canyengue Music