Première ‘PUUR’ door het Kraayenhof Tango Ensemble

Op 24 september zal de première plaatsvinden van het programma ‘Puur’ door het Kraayenhof Tango Ensemble in de grote zaal van het Tropentheater in Amsterdam.

Vergeet niet kaarten te reserveren voor dit concert op www.tropentheater.nl

Dit nieuwe ensemble met de muzikanten Carel Kraayenhof (artistiek leider, bandoneon), Juan Pablo Dobal (piano), Tijmen Huisingh (1e viool), Bert Vos (2e viool), Ernst Graperhaus (altviool), Karel Bredenhorst (cello) en Jaap Branderhorst (contrabas) zal zich toeleggen op het repertoire van de ‘tango nuevo’.

In het programma ‘Puur’ van dit ensemble van bandoneonist Carel Kraayenhof staat componist Astor Piazzolla centraal. Deze veelzijdige ‘vader van de tango nuevo’ lukte het een prachtige verbinding te maken tussen Argentijnse tango, Noord-Amerikaanse jazz en klassieke muziek. Zijn werk wordt gekarakteriseerd door een mengeling van gestileerde agressie en gecultiveerde melancholie.

Het meditatieve ‘Asleep’ schreef Piazzolla voor het Kronos Kwartet en is het eerste deel van de ‘Five Tango Sensations’.

‘Milongón Festivo’ (‘Feestelijke milonga’) toont wisselende stemmingen en is beïnvloed door de dans milonga en de feestelijke candombe met Afrikaanse roots.

‘Cuatro Estaciones Porteñas’ (‘Vier jaargetijden van Buenos Aires’) is Piazzolla’s antwoord op ‘De Vier Jaargetijden’van Antonio Vivaldi en roept het beeld op van deze enorme metropool met haar roerige nachtleven.

Zijn beroemdste werk, ‘Adios Nonino’ (‘Dag vadertje’) schreef hij als eerbetoon aan zijn vader, Vicente ‘Nonino’ Piazzolla en is in ons land geliefd sinds het huwelijk van prinses Máxima en prins Willem-Alexander.

‘Il Postino’ (‘De postbode’) is de ontroerende muziek in de gelijknamige film, waarmee de Argentijnse componist Luis Bacalov een Oscar won.

‘Suite Compasión’ schreef Carel Kraayenhof als hommage aan Astor Piazzolla, die hem in 1987 uitnodigde als bandoneonsolist in de musical ‘Tango Apasionado’ in New York. Ontstaan naar aanleiding van de ramp in China in 2008 en zijn daaropvolgende benefietconcert in Bejing, draagt het wilde eerste deel de titel ‘Terremoto’ (‘Aardbeving’), ingeleid door ‘La Marea’ (‘Het getijde’). Het langzame, roerende tweede deel heet ‘Compassie’ en wordt gevolgd door de krachtige, energieke finale ‘Fuerza!’ (‘Sterkte, houd moed!’)

‘Te llevo en mi alma’ (‘Ik draag je in mijn ziel’), op het ritme van de Cubaanse bolero, droeg Carel op aan zijn in 2006 overleden vader, die hem een piano schonk toen Carel acht jaar oud was.

‘Desconcierto’ (‘Ontreddering’) wordt gedragen door het gitaarritme van de gaucho’s, de ‘milonga campera’.

‘A fuego lento’ (‘Op een zacht vuurtje’), met zijn stuwende ritme, was een baanbrekende tango die Horacio Salgán’s werk typeert; ‘Grillito’ (‘Krekeltje’) componeerde hij voor zijn ondeugende zoontje, die caramelpasta (‘dulce de leche’) tussen de toetsen van zijn vaders vleugel smeerde.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie