recensie Liberacion van mixedworldmusic.com

Liberación

Carel Kraayenhof Ensemble – Liberación

Eigen beheer

Bandonéonspeler Carel Kraayenhof liet zich voor zijn nieuwe cd inspireren door de verhalen van emigranten die zich door de eeuwen heen gedwongen voelden huis en haard achter zich te laten om te ontsnappen aan oorlog, geweld, honger of armoede. Sommige van de titels verwijzen naar eigentijdse tragedies, zoals Aleppo en Lampedusa, andere naar narigheid uit lang vervlogen tijden, zoals Spartacus, een bewerking van de door Carel geliefde soundtrack van de gelijknamige film van Stanley Kubrick. Maar het blijft soms ook verrassend dicht bij huis, want Bamestra is een ode aan de Beemster, gecomponeerd in 2012, vierhonderd jaar na de inpoldering. Hoewel Kraayenhof trouw blijft aan de stijlvormen van de tango, klinken op subtiele wijze oosterse tinten door in een stuk als Aleppo. En met een beetje fantasie hoor je in het staccato ensemblespel tijdens Cry For Freedom iets terug van de indestructable beat of Soweto, net zoals je in de lange, trage lijnen waarmee Bamestra opent, gevolgd door achtereenvolgens hoekige accenten en lieflijke slingerende melodielijnen, iets zou kunnen herkennen van het Hollandse polderlandschap. De muziek werd niet opgenomen in een steriele studio, maar zonder publiek live gespeeld in het Beauforthuis, een klein theater in Austerlitz met een aangename akoestiek. Een slimme keuze, want in die setting kreeg het ensemblespel nog net iets meer spanning en sprankeling. (Ton Maas)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord