Educatie

Muziekschool waterland

De populariteit van de bandoneon neemt bij vlagen toe en dan weer af. Op dit moment is het weer een wat onbekender instrument, terwijl je ziet dat mensen vaak tot tranen geroerd zijn als ze de klanken ervan horen. Het kan veel teweegbrengen, maar de follow up blijft tot dusver uit“, legt de musicus uit. Als het aan Kraayenhof en Michael Hesselink van Muziekschool Waterland ligt, moet daar binnenkort verandering in gaan komen. Vanaf 15 september 2025 wordt Kraayenhof toegevoegd aan het docententeam van de muziekschool, om kinderen te bekwamen in het bespelen van dit instrument. Zijn lessen werden onlangs op ludieke wijze aangekondigd op de socials met de slogan ’Wil jij je ouders ook laten huilen?”

Plezier in het spelen

Om zover te kunnen komen, weten Kraayenhof en Hesselink, is plezier in het spelen minstens zo belangrijk als oefening. Die combinatie komt niet altijd vanzelf bij jongeren, ziet laatstgenoemde. ,,Dat zit ’m niet alleen in muziek. Het is de tijdsgeest. Door een versplinterd aanbod hebben kinderen vaak veel verschillende hobby’s na schooltijd. Dat zorgt ervoor dat ze sneller uitgekeken raken en van de ene naar de andere overstappen. Dat leidt ertoe dat kinderen nooit hun volledige potentieel ontdekken. Wij willen er als muziekschool Waterland juist voor zorgen dat dit wel mogelijk is.”

De school wil dit doen door betaalbare lesprogramma’s aan te bieden, zodat kinderen uit alle verschillende sociaal-economische lagen van de samenleving kunnen deelnemen. ,,En daarbij willen we ons dus richten op échte ontwikkeling, die niet alleen gaat over het beter worden in het bespelen van een instrument, maar ook over het zelfvertrouwen dat je daarmee kweekt en het vermogen om door te zetten. Daarmee varen we best wel tegen de stroom in, in een tijd waarin kortstondig aanbod en snel wisselende interesses de norm zijn.

Leren omgaan met de weerstand

Volgens Hesselink is het belangrijk om kinderen te leren omgaan met de weerstand die komt kijken bij het leren bespelen van een instrument. ,,Want als je over die hobbels heen komt, gaat er een wereld voor je open. Je palet om je te uiten wordt een stuk groter en dat verrijkt je als muzikant.”

Muziekschool Waterland probeert een mentaliteitsverandering teweeg te brengen. ,,Dat doen we door de intrinsieke motivatie te prikkelen. Als het lesmateriaal aantrekkelijk is, zoeken kinderen vanzelf naar manieren om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast voeren we gesprekjes met kinderen en ouders, waarbij we ook benoemen dat het fijn zou zijn als je iedere dag even een kwartiertje oefent.” Niet alleen het materiaal, ook inspirerende docenten die leerlingen weten te motiveren.

Werken in groepsverband

Naast persoonlijke ontwikkeling, leer je met muziekspelen ook te werken in groepsverband, legt Hesselink uit. ,,Als je in een orkest zit, ben je namelijk van elkaar afhankelijk. Daardoor weet je dat als je zelf voldoende tijd en energie erin steekt, de rest van de groep daar baat bij heeft. Je gaat dus denken vanuit het collectief. Het is ook bewezen dat als kinderen muziek beoefenen, ze in ruime mate beter met elkaar kunnen samenwerken.”

Impulsieve keuze, geen rationele

Met Kraayenhof als bandoneonleraar heeft de muziekschool een leraar in huis die past bij haar lesmethode. Toch is het maar de vraag of het instrument in de smaak zal vallen bij de jongere generatie. De gitaar en het drumstel stelen immers nog altijd de show op poppodia. Hesselink zegt zich daar niet zo druk om te maken. ,,Soms vullen we dat op voorhand al in voor kinderen, terwijl het helemaal niet gezegd is dat een kind liever voor de gitaar kiest. Een reactie op muziek is een hele impulsieve reactie, niet een rationele. Een kind zal altijd kiezen voor wat hij of zij mooi vindt klinken. In de ene klas zijn de gitaar en de drums populair, maar in de andere klas kiezen kinderen voor de viool en de dwarsfluit.”

Lees het Artikel op de website van NH Nieuws en bekijk een paar video’s >>

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00